Jak przygotować się do zebrania z rodzicami

2

Spotkania z rodzicami to obowiązkowa część pracy wychowawcy. Jak je przeprowadzić, by rodzice czuli się w pełni doinformowani?

Jak przygotować się do zebrania z rodzicami
© Monkey Business – Fotolia.com

Organizowanie zebrań to element współpracy placówki z rodzicami naszych podopiecznych. Podczas spotkań możemy podsumować program realizowany przez wychowawcę i ocenić prace maluchów: opowiedzieć o ich rozwoju, postępach i zachowaniu, ale również porozmawiać o ewentualnych problemach i ich rozwiązaniach. Zebranie to również ważne narzędzie organizacyjne – jest dla rodziców źródłem wiadomości o tym, co ma się wydarzyć w najbliższej przyszłości, a także okazją do przekazania najważniejszych informacji dotyczących prowadzenia placówki (opłat, planu zajęć, nowych nauczycieli itd.).

Często stosowaną formą spotkań z rodzicami są warsztaty, na których omawiane są problemy wychowawcze. O poprowadzenie takich zajęć można poprosić przedszkolnego pedagoga, który np. co miesiąc będzie spotykał się z rodzicami i radził im, jak postępować z nieśmiałym dzieckiem, jak oduczyć malca agresji, jak rozwiązywać konflikty między rodzeństwem itp. Takie spotkanie można zakończyć wspólną dyskusją i wymianą doświadczeń.

Co miesiąc lub co dwa

Aby zebrania spełniały swoje zadanie, powinny odbywać się w miarę regularnie. Najlepiej na początku roku szkolnego ustalić z rodzicami stały termin spotkań, np. pierwszy czwartek każdego miesiąca. W żłobkach takie spotkania mogą odbywać się rzadziej, np. zawsze w drugi poniedziałek parzystego miesiąca. Takie daty łatwiej zapamiętać. Można też zgodzić się na „ruchomy” terminarz spotkań i na każdym zebraniu ustalać datę kolejnego, jednak takie przypadkowe daty mniej zapadają w pamięć. Dlatego zawsze – gdy zbliża się termin zebrania – warto przypomnieć o tym rodzicom przyczepiając stosowną kartkę na tablicy informacyjnej w placówce lub na drzwiach wejściowych.

Punkt po punkcie

Wychowawca prowadzący zebranie powinien się do niego przygotować, robiąc plan spotkania, a dokładniej – spisując tematy, które będzie omawiał. W ten sposób nie zapomni o niczym i przekaże rodzicom wszystkie konieczne informacje, a jednocześnie skoncentruje się na najważniejszych sprawach i uniknie największego błędu osób prowadzących zebrania – mówienia o „niczym” i nadmiernego rozwlekania spotkania.
Robiąc plan warto zacząć od sprawozdania z realizacji programu i oceny postępów dzieci. Potem trzeba w skrócie opowiedzieć o sprawach bieżących i o najbliższych planach. Na koniec można przejść do spraw mniej przyjemnych, np. poruszeniu problemów wychowawczych, jakie pojawiły się w grupie. Trzeba pamiętać, że wychowawca nie powinien mówić przy tym o kłopotach z dziećmi, wymieniając ich nazwiska. Jeśli istnieje konieczność poruszenia jakiś spraw z konkretnymi rodzicami, trzeba poprosić ich o pozostanie w sali po zebraniu i porozmawiać z nimi w cztery oczy. Po omówieniu wszystkich tematów przez wychowawcę, powinien on dać rodzicom czas na zadawanie pytań lub poruszenie spraw przez nich zgłoszonych. Nie może tego unikać wymawiając się np. późną godziną. Jeśli wychowawca nie zna odpowiedzi na jakieś pytanie zadane przez rodzica, bo np. leży ona w kompetencji dyrekcji, musi poinformować o tym, obiecać, że uzyska taką odpowiedź i przekaże ją zainteresowanym na następnym spotkaniu.

Jeśli jest taka potrzeba, co jakiś czas można zorganizować spotkanie ze specjalistą spoza placówki, np. z psychologiem, lekarzem. Obiektywna pomoc kogoś z zewnątrz może okazać się nieoceniona, gdy w grupie pojawia się jakiś problem, np. podopieczni zaczynają się źle zachowywać, pojawiło się nowe dziecko, którego grupa nie może zaakceptować, zmienił się wychowawca itd.

Przyjaźnie i otwarcie

Aby zebranie przebiegało w miłej atmosferze, warto ustawić krzesła dla rodziców w kole. Wychowawca powinien usiąść między nimi, ale w miejscu, gdzie będzie dobrze widoczny i słyszany. Przemawianie w „mównicy”, czyli zza biurka, stworzy niepotrzebny dystans między nim a słuchaczami. Dobrze, jeśli na stoliku po środku znajdą się jakieś wafelki czy herbatniki oraz woda. Taki poczęstunek niewiele kosztuje, a będzie miłym akcentem i stworzy przyjazny klimat do rozmowy. Wychowawca podczas rozmowy z rodzicami powinien umieć słuchać i być otwartym na ich propozycje i sugestie. Nie może jednak zapominać, że jest on pracownikiem placówki i musi wykonywać zadania zlecone mu przez dyrekcję, więc to do niego, a nie rodziców należy podejmowanie ostatecznych decyzji w sprawie programu czy zasad obowiązujących w żłobku, przedszkolu czy klubie malucha.

Jak przygotować się do zebrania z rodzicami
5 (100%) Głosy: 10

2 KOMENTARZE

  1. Oczywiście mając do czynienia z tak małymi dziećmi najlepiej sprawy konkretnego dziecka omawiać bezpośrednio z zainteresowanym rodzicem. Na spotkaniu ogólnym omawia się raczej sprawy organizacyjne i raz na pół roku wydaje mi się spokojnie wystarczy.

  2. Spotkania z rodzicami w placówka są bardzo potrzebne i powinny być organizowane przynajmniej raz w miesiącu.Warto rozmawiać z rodzicami rozwoju dzieci i realizacji programu ,a także o wszelkich sprawach organizacyjnych.Dobry kontakt z rodzicami placówki to same plusy dla obu stron ,a także dla dzieci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code